Ne trebate i nemojte potpisivati nikakav obrazac u zdravstvenim ustanovama kad vas zatraže jer “ne vide uputnicu” ili jer je “uputnica istekla” ili jer “uputnica nije u sustavu” i slično. Kakavgod se na nekom šalteru ukazao problem s vašom uputnicom, kao pacijent to niste dužni rješavati potpisivanjem obrasca koji sam i osobno dobila u jednoj zagrebačkoj bolnici.
Provjerom s pravnicima, u bolnici mi je na potpis uručen nezakonit dokument. Iz HZZO-a su, također, potvrdili da ga nismo dužni potpisati, naprotiv!
U nepotpisanom obrascu sam dobila naredbu da sam dužna osigurati od liječnika primarne uputnicu u roku osam dana ili će mi se pretraga koju sam obavila naplatiti. Potom stoji, da ironija bude još veća, prazna crta s iznosom eura koji će mi se naplatiti. I potpisom mi se uvjetovalo obavljanje pretrage na koju sam naručena! Dakle, ista ta bolnica me obavijestila o skorašnjoj pretrazi jer, ponovno ironijom, čekala sam je par godišnjih doba. Ne bi me, pobogu, naručili da nije za to upućena uputnica.
Lažan podatak o obavljenoj pretrazi
Ali dolaskom je “uputnica nestala” i uvjetovalo mi se obavljanje pretrage potpisivanjem protuzakonitog obrasca! Uz sve ostalo, na obrascu piše i kako sam pretragu obavila, a nisam jer se tek na šalteru borim oko uputnice. I ne bih je ni obavila da obrazac nisam potpisala. Svoj primjerak pak nisam dobila pa sam se borila za kopiju i pokrenula ovo pitanje prema nadležnima. Osim lažnog podatka da sam pretragu obavila, cijeli taj sistem je nezakonit i ustanove ga ne smiju činiti pacijentima!
– Ako i kada osigurana osoba ima problem s realizacijom uputnice za zdravstvenu zaštitu koju je izdao izabrani doktor primarne zdravstvene zaštite (PZZ) tada se može javiti izabranom doktoru PZZ, nadležnoj jedinici HZZO-a ili Službi za pomoć korisnicima HZZO-a, ovisno o prirodi problema. Nemamo saznanja kako pojedine zdravstvene ustanove tu situaciju rješavaju primoravanjem pacijenata na potpis dopisa kojim se obvezuju, ako ne osiguraju uputnicu u roku osam dana, platiti zdravstvenu uslugu, te, ako ne potpišu uskraćuje im se zdravstvena usluga na koju su upućeni. Pozivamo osigurane osobe ukoliko se nađu u takvim situacijama da se jave svom izabranom doktoru ili HZZO-u kako je naprijed navedeno, odgovor je Zavoda.
Iz Hrvatske udruge za medicinsko pravo, uz ostalo, su nam pojasnili kako nitko pacijentu ne može nalagati da u nekom vremenskom roku mora zatražiti ikakvu uslugu pa tako ni “vađenje uputnice”.
Račun bez iznosa
– Jednako tako kao pacijent se ne možete obvezivati niti vas mogu obvezivati sa ičim ni po čemu za izdavanje ili ishođenje uputnica, a što bi značilo da netko vas obvezuje i drži obveznim i odgovornim za postupak pružanja ili nepružanja pojedinih zdravstvenih usluga od strane zdravstvenih radnika, u ovom slučaju usluga koje se trebaju pružiti upravo vama?! Tim više što se predmetnim i opisanim vas obvezuje na podmirenje računa bez utvrđenog iznosa koji bi po predmetnom trebao biti ništa drugo nego “ugovorna kazna” ?!
Zaključno, ovakva izjava je u apsolutnom nesukladu sa temeljnim načelima Zakona o zaštiti prava pacijenata, kao i svih temeljnih načela pružanja javne zdravstvene službe opisane u normi Zakona o zdravstvenoj zaštiti. Ujedno je izraz notornog kršenja prava osiguranika po normama koje propisuju prava i dužnosti vas kao osiguranika iz obveznog zdravstvenog osiguranja. U predmetnoj izjavi, dakle, ne nalazimo ni pravne logike niti pravnih utvrđenja te kao takva niti je vrijednosna niti primjenjiva, odgovor je iz Udruge.
Situacije “nestajanja” i “neviđenja” uputnica u sustavu su svakodnevnica, ali to nije posao pacijenata. U sustav su, ako bi ga itko ikad i zbrojio, uloženi (naši) milijuni i “nestajanje” je odgovornost onih koji su te milijune dali i onih koji su ih primili. Ovako je za te rupe loptica odgovornosti oholo prebačena na pacijenta kao da je eto sam od sebe netko se ustao ujutro i bez uputnice otišao praviti se lud da obavi MR, uzv ili bilo što drugo.