fbpx

Upoznajmo sol pobliže

Što je sol, kakve vrste soli postoje i gdje se nalazi u prehrani, kakav utjecaj ima na naše zdravlje, koje su dnevne preporuke za unos soli te kakva je njegova povijest pročitajte u prvom tekstu serijala o soli.


Sol kroz povijest

6000 pr.Kr.
Najstariji zapis o upotrebi soli u ljudskoj prehrani pronađen je u Kini. Sol se već tada koristila za sprječavanje kvarenja hrane.

30. pr.Kr
Tijekom egipatske, grčke i rimske civilizacije, soli su pripisivali magična svojstva te je osim u svrhu produljena roka trajanja hrane korištena u brojnim religijskim obredima, a neki izvori ukazuju i da se koristila kao valuta za plaćanje.

1789.
Sol je kroz povijest bila vrijedna namirnica čemu svjedoči činjenica da je jedan od glavnih pokretača Francuske revolucije bio porez na konzumaciju soli koju je uvela francuska vlada zbog nedostatka soli u to vrijeme.

1807.
Engleski kemičar i fizičar Humphry Davy otkrio je element natrij uz pomoć elektrolize, a nakon tog otkrića nekoliko je istraživanja otkrilo da je natrij glavni eletrolit u ljudskoj krvi i tjelesnim tkivima i da bez soli nema života.

1900. –
Sve do početka 20. stoljeća, kada je otkrivena veza između unosa soli i hipertenzije, prekomjeran unos soli u prehrani nije se smatrao neprijateljem zdravlja. Unatoč javnozdravstvenim naporima da se unos soli u populaciji smanji, podaci ukazuju da i dalje unosimo previše soli prehranom diljem svijeta i s manjim razlikama između muškaraca i žena.


Osnove činjenice o soli

Kuhinjska sol ili natrijev klorid je kemijski spoj sastavljen od molekula natrija i molekula klorida, a sastoji se od 40% natrija i 60% klora. U kulinarstvu se koristi za poboljšanje okusa hrane dok u organizmu ima važnu ulogu u mnogim fiziološkim procesima poput održavanja stalnog krvnog tlaka i funkcije živčanog sustava. Kuhinjska sol može se dobiti iz morske vode ili naslaga kamene soli odnosno iz rudnika. Kuhinjska sol često se obogaćuje kalijevim jodidom koji predstavlja izvor joda u prehrani nužnog za normalnu funkciju štitne žlijezde i za prevenciju gušavosti.

Specijal Sol i Šećer, kuhinjska sol, molekulska struktura, natrijev klorid, ilustracija


Koliko je soli zdravo?

Prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije, preporučena količina soli iznosi do 5 grama na dan odnosno 2 grama natrija. Djeci između 2 i 15 godina količinu soli u prehrani valja prilagoditi ovisno o energijskim potrebama, dok djeci mlađoj od godine dana hranu nije preporučljivo soliti.


Koliko soli konzumiramo?

Gotovo sve svjetske populacije konzumiraju previše soli u prehrani. Prosječni unos soli na dan globalno gledano iznosi 10,78 g dnevno što odgovara količini od 4310 mg natrija dnevno. Prema najnovijim istraživanjima stanovnici u Hrvatskoj prosječno dnevno unose dvostruko više od preporučene dnevne količine soli na dan, točnije 11,6 g.


Utjecaj soli na zdravlje

Procjenjuje se da je 1,89 milijuna smrtnih slučajeva svake godine povezano s prekomjernom konzumacijom soli odnosno natrija koji je dobro utvrđen uzrok povišenog krvnog tlaka i povećanog rizika od bolesti srca i krvnih žila. Prekomjeran unos soli dovodi i do oštećenja drugih organa neovisno o povišenom krvnom tlaku, a radi se o oštećenjima zdravlja bubrega, kože, mozga i kostiju uslijed prekomjerne upale i oksidativnog stresa u organizmu.


Izvori soli u prehrani

Natrij se prirodno nalazi u namirnicama poput mlijeka, mesa, ribe i plodova mora. Najveći izvor natrija u prehrani predstavlja industrijska hrana poput čipsa i slanih štapića te kruha, suhomesnatih proizvoda i nekih vrsta začinskih mješavina i umaka poput sojinog umaka.

Jeste li znali? Jedan hamburger može zadovoljiti čak 50% preporučenog dnevnog unosa soli, a pizza više od 100% preporučenog dnevnog unosa.


Udio soli u određenim namirnicama

Udio soli u 100 grama, odnosno u 100 mililitara.


Kako smanjiti unos soli u prehrani?

  • Unositi što manje industrijski procesirane hrane
  • Kod kuhanja smanjiti količinu soli koja se dodaje u hranu, a jela obogatiti biljnim začinima
  • Birati namirnice koje sadrže manje od 120 mg natrija ili 0,3 g soli u 100 g
  • Ukloniti posudu za sol sa stola


Podaci se temelje na informacijama iz navedenih izvora te na stručnom znanju i/ili profesionalnom iskustvu autora. Pripremljeno u suradnji s prof. dr. sc. Darija Vranešić Bender, klinički nutricionist/Vitaminoteka d.o.o. za savjetovanje u nutricionizmu.
Literatura: J Gastroenterol.2013;48(4):434-41., Rev Med Chir Soc Med Nat Iasi.2012;116(2):425-31., Am J Nephrol.2006;26(3):232-44., J Clin Endocrinol Metab.2001;86(7):3182-7., CurrObes Rep.2017;6(2):178-86., PLoS One. 2022 Jan 24;17(1):e0263080., Guideline: Sugars Intake for Adults and Children. Geneva: WHO; 2015., Circulation 2017 May 09; 135(19):e1017-e1034., Nutr J. 2017;16(1):6., FAOSTAT (2020) Statistical Database., BMJ. 2023 Apr 5;381:e071609., NutrNeurosci. 2022 Nov;25(11):2302-2313., Am J Clin Nutr. 2007 Oct;86(4):899-906., Nutr J 12, 29 (2013). Mohan, Springer, 2020., USDA National Nutrient Database for Standard Reference, 2018., Cell Metab. 2021;33(12):2316-2328.
ZA SAVJET O SVAKOM KONKRETNOM ZDRAVSTVENOM PROBLEMU OBRATITE SE IZRAVNO SVOJEM LIJEČNIKU ILI NADLEŽNOM ZDRAVSTVENOM RADNIKU. SANDOZ d.o.o. NE POSTAVLJA DIJAGNOZU NITI DAJE OSOBNE MEDICINSKE SAVJETE O BOLESTI I NAČINU LIJEČENJA.

Pokrovitelj Specijala:

Sandoz

Podijelite članak:

Više iz Specijala

Više s Portala Zdravlje

Najnovije

Izabrali čitatelji

Naše rubrike